Travis Picking – Ritme, melodie en vrijheid in één stijl

Ik leerde Travis picking kennen via Love Is All van The Tallest Man on Earth. Wat me meteen raakte, was hoe rijk en vol het klonk — alsof er twee gitaristen tegelijk aan het spelen waren. Met deze stijl begeleid je jezelf niet alleen ritmisch met een springende bas, maar speel je tegelijk een melodie eroverheen. Het is een soort magie die ontstaat uit afstemming tussen vingers, oren en gevoel.

In het begin lijkt het haast onmogelijk: je vingers moeten verschillende dingen tegelijk doen, en dat voelt ontzettend onnatuurlijk. Maar naarmate je spiergeheugen getraind raakt, wordt het iets waar je niet meer over nadenkt. Het wordt een tweede natuur — en een ongelofelijk expressief gereedschap.

Wat ik prachtig vind aan Travis picking is hoe veelzijdig het is. Het werkt in allerlei stijlen en nodigt juist uit tot innovatie. Voeg mooie akkoorden toe, werk met open snaren of alternatieve stemmingen, en je creëert een eigen, unieke sound. Zelfs een eenvoudig akkoord als Am gaat opeens leven — ritmisch, melodieus en rijk aan klank.

In mijn lessen begin ik vaak met het trainen van de springende bas, die als een soort metronoom het ritme draagt. Pas daarna voegen we de hogere noten toe die als een web tussen de basnoten door geweven worden. Zo bouwen we het stap voor stap op, met ruimte voor ieders tempo en stijl.

Travis picking is voor mij een vorm van vrijheid. En dat gevoel geef ik graag door.

Vorige
Vorige

Zo Ziet Een Productieles Bij Flakkaboem Music School Eruit

Volgende
Volgende

Lelijk Zingen, de Weg Vooruit?